Followers

Monday, 11 November 2013

Bahasa menunjukkan budaya


Nak cerita pun serba salah. Adakala kena berterus terang juga. Kenapa banyak sangat bahasa macam ni digunakan. Orang asing tak tahu menulis dalam Bahasa Malaysia (BM), tapi main hentam je. Adakala macam kelakarkan, tapi adakala rasa BM dipersendakan.

Kesian orang dulu membuat BM jadi bahasa ibunda kita tapi bahasa ni dipersenda bangla. Tak tahu bertanya la kan, sesat jalan nanti meraba. So dimanakah martabat bahasa kita?

"Bahasa menunjukkan budaya dan bangsa"

ZH Blogger

10 comments:

  1. HAHAHHAA .. kat mane dapat nih?? lawakk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Member yang send. Tak tahu kat mana. Tapi lawak kan.

      Delete
    2. YUP =) Lawak .. ni mesti amix kt FB

      Delete
    3. Tak la. Member group send kat wechat... hahahha....

      Delete
  2. wakakaka....zack ! jangan dia cakap mcm nie "vera bole kincin x bole" ha parah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tau takpa. Lawak sampai rasa nak sekeh pala orang yang tulis ni...

      Delete
  3. kerana bahasa melambangkan personaliti kita....:)

    ReplyDelete
  4. itu la bgi masuk warga asing bnyk2.. Kan dekat Malaysia pon dah macam Bangla je yang pegang.. mmmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tau takpa. Bila sekarang banyak jenayah dari bangsa asing, cakap IC palsu. Padahal IC diorang memang berdaftar dengan JPN. Adoi...

      Delete